Horecatrends 2021
- een toekomst na (met) Corona

Lockdown, omzetverlies, gedwongen sluitingen en steunpakketten, waarvan sommige slechts in beperkte mate hielpen: 2020 was een bepalend jaar voor de horeca en de wereldeconomie als geheel. In het licht van de lockdown en verbod op samenscholing verloren prognoses en toekomstplannen steeds meer aan belang, terwijl flexibiliteit en innovatieve concepten de spelers van morgen voortbrengen. Bijna geen enkele andere bedrijfstak wordt zo getroffen door de huidige maatregelen om de pandemie in te dammen als de horeca. Een industrie die het culturele stadsbeeld als geen ander vormgeeft. Een plek waar mensen samenkomen en samen eten, drinken en lachen, ongeacht leeftijd of sociale omgeving.

De vraag is: wat heeft zich door deze omstandigheden ontwikkeld en welke trends zullen ons in 2021 blijven bezighouden? Veel experts zijn het erover eens: het is belangrijk voor restauranthouders om op een crisisbestendige manier te investeren, te vertrouwen op verschillende pijlers en trends te identificeren die de markt op lange termijn zullen blijven bepalen.

Bezorgactiviteiten en eigen bezorging zullen blijven groeien

In een tijd waarin iedereen zo min mogelijk de deur uit mag, is het thuisbezorgen van eten populairder dan ooit. Steeds meer mensen bestellen hun eten online bij hun favoriete restaurant. Daarnaast geven consumenten aan dat ze grotere bestellingen plaatsen en vaker bestellen dan voor de pandemie. Het laten afhalen en bezorgen van eten is deels de enige inkomstenbron voor de horeca. De marktmacht van bezorgportalen dwingt restauranthouders op dit moment nog steeds om hoge commissies te betalen als ze willen profiteren van het bereik van deze portalen. Veel bedrijven vertrouwen inmiddels ook op eigen afhaal en bezorging .

Over het algemeen blijkt dat investeren in je eigen bezorgers het nog steeds waard is, ook in combinatie met een notering op bezorgdiensten. SimplyDelivery biedt ondersteuning bij het opzetten van een bezorgbedrijf op korte termijn. In Duitsland maakt L'Osteria sinds april 2020 gebruik van ons kassasysteem met bezorgportaalverbinding en individuele webshop en app en kon binnen enkele weken een eigen bezorgdienst opzetten voor 80 locaties.

Een ding is zeker: de pandemie heeft het thuiswerken en de ontwikkelingen ervan in een stroomversnelling gebracht. Afhalen en bezorgen zijn snel gegroeid en voor velen praktisch geworden.

De enige vraag die in de toekomst opkomt is: wie kan een eigen leveringsaanbod opzetten?

TIP: De Simply Drive- bezorgersapp ondersteunt restauranthouders hier bijvoorbeeld met geoptimaliseerd bezorgersbeheer en ritplanning, waarbij bezorgers automatisch ritten toegewezen krijgen. Ook voor meer efficiëntie in de keuken: nieuwe bestellingen worden in de keuken geïnitieerd zodra de bezorger in de buurt van de winkel is. Meer over onze bezorgersapp is te vinden op de productpagina.

Levering als beleving en duurzaamheid blijft een toekomstig onderwerp

Hoe vaker we ons eten van buitenaf bestellen, des te belangrijker wordt de kwestie van verpakking en verpakkingsafval en de kwaliteit en ingrediënten van het eten. Duurzaamheid en gezonde voeding. Een trend die ongeacht Corona steeds belangrijker werd, speelt nu voor steeds meer mensen een belangrijke rol. Veel vrijetijds- en sportactiviteiten zijn niet meer beschikbaar en mensen brengen meer tijd thuis en op het thuiskantoor door. Het is raadzaam om menu's dienovereenkomstig uit te breiden, levertijden aan te passen en de bezorging van maaltijden te optimaliseren. Herbruikbare verpakkingen worden steeds vaker gebruikt door bezorgdiensten. Er zijn al enkele Nederlandse startups die zich met het onderwerp bezighouden.

Het succes spreekt voor zich. Vegetarische en veganistische voeding is een trend die nu ook terugkomt op de menukaarten van grotere restaurantketens. Eerder meestal belachelijk gemaakt en vaker te vinden in gespecialiseerde winkels, zijn vegetarische hamburgers etc. allang aangekomen bij fast food reuzen zoals McDonald's. Niet per se vanwege de toename van veganisten, maar omdat het iets nieuws is, veel ruimte biedt voor creativiteit en lekker smaakt. Duurzaamheid kent vele facetten en biedt naast de ecologische invalshoek kansen om een ​​gelaagde klantenkring op te bouwen waar je op lange termijn en zeker in tijden van crisis op kunt vertrouwen.

Sociale media, nieuwsbrieven etc. - Het opbouwen van een sterke online community is essentieel om klanten aan je te binden

Vaste klanten zijn de sleutel tot succes en bieden stabiliteit op de lange termijn. Of het nu in tijden van crisis is of op normale werkdagen - ze bestellen regelmatig, bevelen hun favoriete restaurants aan en zorgen zo voor een zeker inkomen. Dankzij internet is het voor restauranthouders gemakkelijker dan ooit om deze belangrijke klantrelaties te onderhouden. Veel mensen zijn meestal meerdere keren per dag actief op Facebook of Instagram, dat biedt de perfecte gelegenheid om jezelf te laten zien. Of het nu gaat om interessante aanbiedingen, nieuws of een kijkje achter de schermen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een sterk bedrijfsimago kan worden opgebouwd door middel van vermakelijke en gevarieerde inhoud en door het bouwen van een gemeenschap op die zich kan identificeren met de bedrijfsfilosofie. Werk waar veel restaurants niet genoeg mee bezig zijn, maar waarmee ze zich kunnen onderscheiden van andere. De online aanwezigheid is ook iets dat ontzettend belangrijk is in de binding met de jongere doelgroep. Ook al biedt een deel ervan nog geen grote koopkracht, het is een veelbelovende investering voor de toekomst.

Hetzelfde geldt voor het verzenden van een eigen nieuwsbrief

Het voordeel: jouw succes is duidelijk meetbaar. De openings- en klikcijfers laten zien hoe succesvol de nieuwsbriefmarketing is en hoeveel klanten profiteren van de aanbiedingen. Nieuwsbrieven zijn iets exclusiefs waar niet iedereen toegang toe heeft en dat is precies hoe ze op de markt kunnen worden gebracht. Van design tot exclusieve acties of kortingen, dit biedt de mogelijkheid om aan klanten te laten zien wat je als restaurant uniek maakt. De reactie van ontvangers van de nieuwsbrief en hun koopgedrag met het betrekking tot aanbiedingen of nieuwe producten geeft een goed inzicht in de kwaliteit van de dienst die je op dat moment levert. Je moet de kwaliteit van je product hoog houden, gasten die houden van lekker eten en een goede dienstverlening zullen daar altijd naar opzoek gaan, want er is keuze genoeg.

Het restaurant van de toekomst

"Voor altijd" -   een moeilijke term wanneer de toekomst van je bedrijf afhangt van de volgende persconferentie. Crisissen komen en gaan. Wat overblijft zijn de veranderingen en de innovatieve ideeën die ontstaan tijdens zo’n crisis. Als de horeca één ding heeft geleerd, is het dat alles van de ene op de andere dag kan veranderen. Vanaf dat moment gaat het om flexibiliteit en efficiëntie, het sleutelwoord: digitalisering . Zelfs zonder contactbeperkingen wordt online handelen steeds belangrijker. Dit opent allerlei nieuwe deuren voor bedrijven om het meeste uit hun bedrijf te halen. Enerzijds intern door gemakkelijkere communicatie en organisatie met hun medewerkers maar vooral in de klantenservice. Met apps, webshops en reguliere nieuwsbrieven is je favoriete restaurant slechts een handvat in je broekzak en wordt het bezoek een unieke beleving dankzij tablets en bestelterminals.

Het concept “Ghost Kitchen” biedt hier een kleine inkijk in. Een productiekeuken huren om puur de bezorgmarkt te bedienen. Als ze eenmaal zijn opgericht en opgezet, zijn ze buitengewoon goedkoop en effectief. Grote winkelruimtes met hoge huurprijzen zijn niet nodig. De verkoop vindt uitsluitend online plaats, waardoor er vaak niet meer dan twee tot drie medewerkers in dienst hoeven te zijn. Bestellingen worden ontvangen, voorbereid en geleverd - allemaal online met een paar klikken.

Maar het zijn niet alleen smartphones en contactbeperkingen die de manier waarop we eten hervormen. De verandering in de horeca branche weerspiegelt de ontwikkelingen in onze samenleving. Of het nu gaat om technische vooruitgang, de manier waarop we met onze omgeving omgaan of nieuwe eetgewoonten.

De afgelopen maanden zijn de branche en alle betrokkenen volledig hervormd, van de restauranteigenaar tot de hongerige gast. De komende jaren zullen beslissen wie er iets positiefs uit deze veranderingen zal halen. Zoals Cornelius Everke, CEO van Burger King Duitsland, mooi verwoordde in een interview met Food Service :

"In 2021 zetten we de koers uit voor de toekomst - niet alleen voor de tijd na Corona, maar voor de komende tien jaar."

Oudere bijdragen

10 tips voor jouw succesvolle webshop
10 tips voor jouw succesvolle webshop
We weten allemaal dat de afhankelijkheid van de gebruikelijke bezorgportalen tegenwoordig groot is. Dit heeft echter ook tot gevolg dat bedrijven omzet mislopen door de soms zeer hoge provisiebetalingen. Door een eigen goede webshop te hebben kan deze trend worden tegengehouden. We hebben hier 10 tips voor een succesvolle webshop op een rijtje gezet.
// verder lezen
De toekomst - Hoe we morgen zullen eten
De toekomst - Hoe we morgen zullen eten
De gastronomie evolueert voortdurend en ondernemers moeten deze trends bijhouden. Bij SimplyDelivery volgen we constant de markt en hebben we een aantal trends eruit gefilterd die de komende jaren steeds belangrijker zullen worden.
// verder lezen
Onze succesvolle samenwerking met L'Osteria
Onze succesvolle samenwerking met L'Osteria
De huidige situatie rond het Covid 19-virus treft niet alleen kleine restaurants. Zelfs grote restaurantketens moesten en moeten in de huidige situatie heroverwegen. Een van de grootste gastronomische giganten, L'Osteria, wendde zich direct tot ons aan het begin van de crisis.
// verder lezen