De toekomst - Hoe we morgen zullen eten

Als de crisis rond Covid-19 ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat ondernemers - en daar horen natuurlijk ook restauranthouders bij - zich niet moeten afsluiten voor nieuwe ontwikkelingen en soms snel moeten reageren op externe omstandigheden. Hoewel een dergelijke crisis natuurlijk een extreem geval is, evolueert de gastronomie voortdurend en moeten ondernemers bijblijven. Wij bij SimplyDelivery kijken constant naar de markt en hebben een aantal trends weggefilterd die de komende jaren steeds belangrijker zullen worden.

1. Digitalisering

Digitalisering is waarschijnlijk de grootste - en niet te stoppen trend -. Dit heeft niet alleen invloed op de manier waarop bestellingen worden geplaatst, maar ook op de processen in het bedrijf.

De factor efficiëntie en kostenbesparing speelt een steeds grotere rol. Niemand wil zelf complexe Excel-tabellen programmeren voor ploegendiensten en verkoopevaluaties of zelfs tien verschillende programma's gebruiken voor interne processen. Bestellingen moeten op een knooppunt aankomen, in plaats van drie verschillende systemen en printers te gebruiken. En routes en rondleidingen moeten door de chauffeur rechtstreeks naar de smartphone worden geleid, in plaats van de adressen hier moeizaam over te nemen. En niet te vergeten de processen in de keuken, die in slechts enkele stappen kunnen worden geoptimaliseerd door alleen slimme orderverdeling. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar ze tonen al enkele van de grootste tijdverspillers in het bedrijf.

Zoals aan het begin al vermeld, verandert ook de manier waarop bestellingen worden geplaatst. We hebben het niet alleen over het feit dat leveringsorders voor het grootste deel alleen online worden gedaan en het aantal telefonisch ontvangen bestellingen (wat sowieso een tijdbesparing is) afneemt. Het gedrag van klanten in het bedrijf zelf verandert ook. In steeds meer restaurants zijn er zogenaamde zelfbedieningsterminals of kiosksystemen, waar klanten hun bestellingen plaatsen zonder direct medewerkerscontact. Dit kan zowel aan tafel nuttig zijn voor eigen consumptie als voor de afhaalservice. Maar het begint ook met online reserveren of het aanbieden van verschillende online betaalmethoden. Natuurlijk, zoals bij alle trends, is het wel belangrijk dat deze aansluiten bij de bedrijfsprocessen. Als de persoonlijke benadering en het advies deel uitmaken van de flair van het restaurant, dan heeft een zelfbedieningsterminal nauwelijks zin. Omgekeerd: als er af en toe een hoge klantenstroom in het afhaalgedeelte is, kan het kiosksysteem zeer nuttig zijn.

2. Bestellen van concepten

Als we de crisis rond Covid-19 kort negeren, is er de afgelopen jaren een duidelijke trend geweest dat klanten thuis of onderweg hun favoriete eten in een comfortabele sfeer willen eten. Vooral de 'take-away'-trend wordt vaak onderschat. Hier kan het, afhankelijk van het businessmodel, raadzaam zijn om dit meer te promoten. Waarom? In hectische fasen, zoals tijdens de lunch of na het werk, is het soms gewoon niet acceptabel dat klanten 30-60 minuten wachten op hun bestelling en deze vervolgens op kantoor moeten consumeren. We zien hier een duidelijke neiging om af te halen, vooral doordeweeks. Daarom - zelfs als er momenteel geen bezorgservice wordt aangeboden - is het op zijn minst het overwegen waard om het bedrijfsmodel uitbreiden met een afhaalservice. Wij helpen jullie hier graag bij.

3. Duurzaamheid

Niet alleen winkelgedrag, maar ook consumentengedrag op het gebied van gastronomie zorgt ervoor dat consumenten - in dit geval de klant of gast - steeds meer aandacht besteden aan duurzaamheid en ecologie. Vragen over de herkomst van de ingrediënten stapelen zich op, maar ook het punt van 'verpakken', dat natuurlijk een grote rol speelt in het bezorggebied. In lijn met het aangeboden product kan je als restaurateur afvragen of een ander verpakkingsmateriaal het totaalbeeld beter zou afronden. Een voorbeeld: je biedt kommen gemaakt van biologische ingrediënten, maar verpakt ze in piepschuimdozen met een plastic zak eromheen. Ook al is het zeker de goedkopere keuze qua kosten, je kan je toch afvragen of door een milieuvriendelijkere verpakking (zij het in de eerste stap een papieren zak in plaats van een plastic zak) het product beter zou verkopen. Maar ook hier moet je natuurlijk altijd op letten: welk concept past bij mij? Welke materialen laten mijn gerechten veilig en vers bij de klant aankomen etc.

4. Voedingstrends

Misschien heb je het in je eigen dagelijkse bezigheden al gemerkt: de vegetarische en veganistische keuken zijn steeds populairder. In lijn met het thema duurzaamheid hechten klanten meer waarde aan niet alleen de herkomst van producten, maar ook aan de impact van hun consumptie. Dit blijkt ook uit het recent gepubliceerde 'Voedingsrapport'.  Slechts 26 procent van de Nederlands consumeert nu dagelijks vlees, volgens de studie was dat in 2015 34 procent. Dus hoe kun je erop reageren? Deze studie en de trend betekenen natuurlijk niet dat je geen vlees meer mag aanbieden. Maar het is wel belangrijk om het assortiment uit te breiden met vegetarische of veganistische producten. Er zijn veel opties en natuurlijk geldt hetzelfde hier - als het bedrijf bekend staat om de geweldige vleesproducten, dan hoeft er geen vegetarische extra kaart te zijn. Het is dan misschien wel belangrijk om de oorsprong of de zachte verwerking van het product te benadrukken.


Ik accepteer de voorwaarden en heb kennis genomen van de regelgeving inzake gegevensbescherming. Naar het privacybeleid
* Verplicht veld

Oudere bijdragen

Onze succesvolle samenwerking met L'Osteria
Onze succesvolle samenwerking met L'Osteria
De huidige situatie rond het Covid 19-virus treft niet alleen kleine restaurants. Zelfs grote restaurantketens moesten en moeten in de huidige situatie heroverwegen. Een van de grootste gastronomische giganten, L'Osteria, wendde zich direct tot ons aan het begin van de crisis.
// verder lezen