5 tips voor het heropenen
van van jouw horeca zaak 

Sinds 28 april mogen we weer genieten op het terras, vanaf juni mogen veel restaurants en cafés gelukkig ook weer open. ✅  Bij de heropstart van jouw restaurant en het gastvrij ontvangen van gasten, al helemaal in corona tijd, komt nogal wat kijken. Daarom geven wij onze 5 beste tips voor het heropenen van jouw restaurant. 🚀

Wees er volledig bij met een goed concept

  • Stel een samenhangend en individueel hygiëneconcept op voor jouw restaurant.
  • Lees meer over de lokale gezondheidsautoriteiten volgens de officiële richtlijnen.
  • Maak gebruik van een digitale oplossing voor de registratie van gastengegevens. Met een goed reserveringssysteem kan je de contactgegevens gemakkelijk en in overeenstemming met de voorschriften voor gegevensbescherming opslaan. Zo ben je voorbereid op een onderzoek door de GGD.
  • Uiteraard adviseren wij ook een digitale menukaart. Het sleutelwoord hier is: QR-code. In combinatie met de SimplyDelivery “bestel aan tafel” app kan je jouw gasten een contactloze service aanbieden.
  • In deze tijden kan geen enkele horecazaak of restaurant om een afhaal- en bezorgservice heen. Gebruik hiervoor een intelligent systeem en wees voorbereid op de toekomst met take away, reserveringen en delivery business.
  • Verkoop wat geld oplevert. Met een gericht menu kan je kosten, goederen en materialen besparen en zo de winst verhogen. Prijsverhogingen kunnen ook een nuttige strategie zijn.
  • Segmenteer gasten: Welke gasten komen er op welk moment? Welk aanbod kun je doen aan een zakelijke klant ? En wat als er een groepje vrienden gezellig komt drinken?

📢 Informeer je gasten over de opening

  • Informeer jouw gasten over de openingstijden en de hygiënemaatregelen via social media en nieuwsbrieven. Een goed hygiëneconcept bouwt vertrouwen op.
  • Creëer transparantie voor de nieuwe online aanbiedingen: Informeer gasten in de “etalage” van het restaurant dat gasten online een tafel kunnen reserveren of online eten kunnen bestellen. Idealiter heb je dan nog het ongecompliceerde online bestelaanbod via de app in het restaurant. Op deze manier kunnen teleurstellingen of lange wachttijden worden voorkomen.

TIP: SimplyDelivery raadt aan om voor je eigen webshop een aankondiging of raamsticker met QR-code te plaatsen met hierop een kortingscode die de mensen kunnen gebruiken bij hun eerste bestelling. Neem hiervoor contact met ons op. We willen je hier graag bij ondersteunen.

  • Gebruik de online kanalen zoals Google Maps, social media en je eigen website en zorg dat de informatie up to date is.
  • Neem via de e-mail contact op met de vaste gasten. Het restaurantbeheersysteem SimplyDelivery helpt je om alle gegevens centraal op te slaan om gasten gericht aan te spreken, bijvoorbeeld via nieuwsbriefcampagnes.
  • Update je Google Mijn Bedrijf account en zorg ervoor dat de openingstijden vanaf dag één kloppen. Gasten vertrouwen op deze informatie. Hetzelfde geldt voor de accounts op Facebook en Instagram.

TIP: Maak een welkomstaanbod en publiceer tegelijkertijd een bericht op het Google Mijn Bedrijf-account en andere sociale mediakanalen.

  • Een bordje bij de bar waarop staat wanneer je open gaat mag niet ontbreken.
  • Spreek ook een nieuw antwoordapparaat in dat de belangrijkste informatie bevat. SimplyDelivery biedt de SimplyCall telefoonextensie voor het aannemen van telefonische bestellingen en deze te optimaliseren in meerdere winkels

📱 Tafelverkoop via QR-codes

  • Contactloos bestellen zonder wachtrijen
  • Minder fouten bij het aannemen van bestellingen
  • Bespaar personeelskosten

Bereid je medewerkers voor op de heropening

  • Neem de medewerkers ook mee! Laat ze deel uitmaken van de openingsplannen. Hoe beter de medewerkers betrokken en op de hoogte zijn, hoe beter ze het concept kunnen implementeren en communiceren naar de buitenwereld.
  • Bedenk hoeveel medewerkers er bij de opening nodig zijn. Misschien is het raadzaam om met een klein team te beginnen en geleidelijk andere medewerkers in te plannen.
  • Medewerkers moeten het hygiëneconcept niet alleen kennen, maar ook zorgvuldig toepassen. Trainingen en vaste planningen kunnen hierbij helpen.
  • Actuele informatie, wijzigingen en antwoorden op dringende vragen van gasten dienen besproken en bekend te worden. Een intern bericht achter de balie en een notitie in het reserveringssysteem helpen bijvoorbeeld.
  • Moeten jouw medewerkers reserveringen beheren? Gebruik de integratie van SimplyDelivery met de reserveringspartner Seatris.ai en bespaar medewerkers veel tijd met operationele taken.

Vooraf bestellen en zelf bestellen ter plaatse: Met het SimplyPOS kassasysteem in combinatie met de webshop en de bestelapp kunnen uw gasten zonder risico op hun eigen smartphone de gerechten uitkiezen en direct bestellen - in plaats van door een gedrukte menukaart. Dankzij geïntegreerde online betaalmethoden zoals PayPal & Klarna kunnen gasten hun bestelling desgewenst cashloos betalen. Via het bestelsysteem kunnen ook tips gegeven worden. Dit ontlast de medewerkers en stelt u in staat de productie beter te plannen door vooraf te bestellen.

💡 Verdere maatregelen

  • Laat je leveranciers op tijd weten wat je nodig hebt qua materiaal en eten.
  • Promoot speciale menu's door flyers uit te delen bij de factuur of levering.
  • Beginnen maar! Uiteraard is de start cruciaal. Als je de eerste dag perfect voorbereid bent, maakt dat een goede indruk en geeft het je gasten een positieve ervaring.

 Wij wensen iedereen veel succes met de heropening van jouw restaurant of café !

Oudere bijdragen

De Horeca trends van 2021 - een toekomst na (met) Corona
De Horeca trends van 2021 - een toekomst na (met) Corona
Lockdown, omzetverlies, gedwongen sluitingen en steunpakketten, waarvan sommige slechts in beperkte mate hielpen: 2020 was een bepalend jaar voor de horeca en de wereldeconomie als geheel. De vraag is: wat heeft zich door deze omstandigheden ontwikkeld en welke trends zullen ons in 2021 blijven bezighouden?
// verder lezen
10 tips voor jouw succesvolle webshop
10 tips voor jouw succesvolle webshop
We weten allemaal dat de afhankelijkheid van de gebruikelijke bezorgportalen tegenwoordig groot is. Dit heeft echter ook tot gevolg dat bedrijven omzet mislopen door de soms zeer hoge provisiebetalingen. Door een eigen goede webshop te hebben kan deze trend worden tegengehouden. We hebben hier 10 tips voor een succesvolle webshop op een rijtje gezet.
// verder lezen
De toekomst - Hoe we morgen zullen eten
De toekomst - Hoe we morgen zullen eten
De gastronomie evolueert voortdurend en ondernemers moeten deze trends bijhouden. Bij SimplyDelivery volgen we constant de markt en hebben we een aantal trends eruit gefilterd die de komende jaren steeds belangrijker zullen worden.
// verder lezen