Software voor Ghost kitchens: Bezorging en Corona hebben de fooddelivery markt veranderd

Door de coronapandemie heeft de horeca zich snel ontwikkeld en zijn er trends ontstaan ​​die in Europa steeds bekender worden. Zoals op veel andere gebieden heeft dit met name gevolgen voor de digitalisering en businessmodellen in de horeca. Na de pandemie zijn er nauwelijks restaurants die geen bezorg- of ophaalservice aanbieden om extra omzet te genereren. Het concept van Ghost kitchens gaat hier nog verder. Er is geen fysieke locatie of bedienend personeel - er is alleen een kok en een keuken. Virtuele restaurants, ook wel Ghost kitchens of Cloud kitchens genoemd, hebben hun oorsprong in de VS en zijn daar al een miljarden business. Door de lage opstartkosten en hoge mate van flexibiliteit, biedt dit businessmodel de mogelijkheid om snel winstgevend te worden en te focussen op goed eten.

Wat is een Ghost kitchen?

Een Ghost kitchen is een restaurant zonder fysieke locatie of bedienend personeel. Er zijn zelfs Ghost kitchens zonder keuken die hun voorbereiding uitbesteden aan grote keukens. Ze zijn dus speciaal ontworpen voor de bezorging van voedsel. Je kunt hier ook zeggen dat een Ghost keuken een plek is waar virtuele restaurantmerken worden gecreëerd zonder een vaste locatie. Hierdoor zijn de kosten aanmerkelijk lager dan in klassieke restaurants. Ze steken het geld hier vooral in de restaurantmerken, die vaak verschillende keukenstijlen uitbeelden - van Aziatisch tot Italiaans tot trendy keuken. Een Ghost-kitchen veranderd de manier waarop de foodservice-industrie werkt en geeft klanten een nieuwe mogelijkheid om hun eten te krijgen.

Ghost-kitchen besparen geld

Zowel de restaurants als de klanten kunnen enorm profiteren van de kostenbesparingen die een Ghost kitchen met zich meebrengt, omdat veel kostenposten zoals de apparatuur en het bedieningspersoneel wegvallen. Bovendien is er geen ruimte nodig voor zitplaatsen, daarom kunnen er kleinere locaties worden gehuurd die vaak op goed bereikbare bedrijventerreinen liggen. Hierdoor kunnen Dark kitchens (andere naam voor Ghost kitchens) de klant een snellere service aanbieden dan levering vanaf een druk punt in een stad. Er kan dus veel geld bespaard worden op personeel, locatie en bezorging.

Veel experts zien de Ghost kitchen als een model voor de toekomst - de redenen liggen voor de hand. Klassieke restaurants hebben de mogelijkheid om hun stationaire activiteiten uit te breiden en aan te vullen met hun eigen Ghost kitchen-model.

Bekende en gevestigde bedrijven in deze nieuwe trend binnen de branche zijn bijvoorbeeld Kitchen United  en CloudKitchens als Amerikaanse pioniers op dit gebied. De nieuwe startup van Uber-oprichter Travis Kalanick laat zien hoe anders de Ghost-kitchen economie kan zijn. De oprichter streeft ernaar goedkoop onroerend goed in industriële gebieden te kopen en uit te rusten met keukens. De virtuele keukens kennen geen grenzen en creativiteit - zelfs parkeergarages of mobiele keukens worden gebruikt in de VS (bijv. Reef ).

Restauranthouders kunnen eenvoudig virtuele restaurantmerken runnen zonder dat ze een vaste locatie nodig hebben. Dit vraagt ​​natuurlijk een investering in digitalisering en technologie. Het restaurant moet een goede webshop en website hebben om het merk te laten opvallen. Daarnaast moet een restaurant ook nadenken over de bezorging en een manier vinden om goed samen te kunnen werken met de grote bezorgdiensten en de bezorgers.

Software voor Ghost kitchen - Waar moeten restauranthouders op letten?

Dus welke software gebruik je voor Ghost kitchens en waar moet je op letten? De uitdaging ligt in het beheren van verschillende merken en het weergeven ervan in één systeem. Met dit concept moet de productie- en supply chain zo goed en efficiënt mogelijk worden gehouden.

SimplyDelivery biedt hiervoor software aan, waarmee leveringen in één systeem kunnen worden beheerd en geadministreerd. Een individuele webshop en bestel-app vormen de basis van een succesvolle bezorgservice die bij verschillende restaurants kan draaien.

Door de software-interfaces zijn Ghost-kitchens minder afhankelijk van grote bezorgdiensten als Thuisbezorgd, Deliveroo etc. Het voordeel: bestellingen stromen binnen in één systeem en géén commissie. Wat het beheer van Ghost kitchens een stuk eenvoudiger maakt.

Geoptimaliseerd beheer van meerdere vestigingen

Met de Simply Drivers app kunnen ritten en routeplanning voor de bezorgservice dankzij auto-scheduling optimaal worden geautomatiseerd. Dit betekent dat de productie van maaltijden automatisch wordt getriggerd en leveringen automatisch worden toegewezen aan de chauffeurs. Gedetailleerde analyses en statistieken maken een betere planning en een geoptimaliseerde personeelsinzet mogelijk. Het keukendisplaysysteem toont de betreffende gerechten op het juiste scherm, informeert de medewerkers over de verwerkingsstatus op andere stations en toont automatisch bezorg routes die samen kunnen worden uitgevoerd. Elke stap in de voorbereiding wordt gedocumenteerd door de status van de bestelling en de status van de voorbereiding wordt weergegeven op de werkstations.  

Waarom de software van SimplyDelivery perfect is voor een Ghost kitchen

Een Ghost kitchen heeft als grote uitdaging om een goede online vindbaarheid te hebben. Een belangrijk onderdeel van een Ghost restaurant is dat de klant warm wordt van het merk wat online te vinden is. De opbouw van een goed merk is makkelijk te realiseren met een goede website en webshop. Met de Webshop & App module van SipmlyDelivery heeft jouw Ghost kitchen een geoptimaliseerde webshop waar klanten van onder de indruk zijn. Verder kan een Ghost kitchen zich onderscheiden met een snellere levering aan de klant vanwege de vaak gunstige ligging van de keuken. Dit is mogelijk met de Drivers app die een duidelijk overzicht van de bestellingen geeft in combinatie met de Keukenmanager. Alle modules van Simply Delivery ondersteunen u om een zo goed mogelijk georganiseerde Dark kitchen te runnen omdat alle modules met elkaar communiceren.

Niewsgierig geworden naar software voor uw Ghost Kitchen?

Neem contact op en wij geven u graag persoonlijk en advies op maat!


Ik accepteer de voorwaarden en heb kennis genomen van de regelgeving inzake gegevensbescherming. Naar het privacybeleid
* Verplicht veld

Oudere bijdragen

5 marketingideeën voor meer omzet en succes
5 marketingideeën voor meer omzet en succes
Sinds 28 april 2021 zijn de terrassen weer open. ✅ Veel restaurants en cafés mogen begin juni eindelijk weer open! Wij geven jullie daarom de beste tips voor het heropenen van jouw restaurant of café. 🚀
// verder lezen
De beste tips voor het heropenen van jouw restaurant of café
De beste tips voor het heropenen van jouw restaurant of café
Sinds 28 april 2021 zijn de terrassen weer open. ✅ Veel restaurants en cafés mogen begin juni eindelijk weer open! Wij geven jullie daarom de beste tips voor het heropenen van jouw restaurant of café. 🚀
// verder lezen
De Horeca trends van 2021 - een toekomst na (met) Corona
De Horeca trends van 2021 - een toekomst na (met) Corona
Lockdown, omzetverlies, gedwongen sluitingen en steunpakketten, waarvan sommige slechts in beperkte mate hielpen: 2020 was een bepalend jaar voor de horeca en de wereldeconomie als geheel. De vraag is: wat heeft zich door deze omstandigheden ontwikkeld en welke trends zullen ons in 2021 blijven bezighouden?
// verder lezen