10 tips voor jouw succesvolle webshop

We zijn ons er allemaal van bewust dat er tegenwoordig veel afhankelijkheid is van de huidige leveringsportalen. Dit betekent echter ook dat jullie als ondernemers een deel van de omzet verliezen door de soms zeer hoge provisiebetalingen. Deze trend kan je tegengaan door een eigen goede webshop te hebben. Onze klanten kunnen tot 30% van de verkoop naar hun eigen winkel leiden. Bij een commissie van 15% en een gemiddeld ontvangstbewijs van 20 euro is dit 3 euro per bestelling. Gaan wij uit van 1000 bestellingen per maand, bij 30% commissievrije bestellingen is dit minimaal 900 euro meer geld voor het bedrijf!

Simply Shop  - ons webshop-systeem - is speciaal afgestemd op de eisen van bezorgdiensten. Dankzij onze jarenlange ervaring in de eCommerce, bevat onze webshop alle functionaliteiten die nodig zijn voor een succesvol verkoopplatform. Maak gebruik van de vele functies waarmee de verkoop gepromoot kan worden. Daarnaast kan er een eigen klantenbestand opgebouwd worden.

Graag delen we vandaag nog enkele tips voor een succesvolle winkel.

1 Aantrekkelijke productafbeeldingen en productbeschrijvingen

Het budget voor complexe foodfotografie is niet altijd voorhanden maar met een mooie achtergrond, een goed zicht en een smartphone met een goede camera kan je al heel ver komen. Het is belangrijk om de gerechten op een aansprekende manier te presenteren. Dit kan bijvoorbeeld door altijd  hetzelfde perspectief te gebruiken van waaruit de foto's worden genomen. Daarnaast is het ook van belang om aantrekkelijke productbeschrijvingen te schrijven. De combinatie van mooie foto's en goede teksten is natuurlijk ideaal.

2 Klantvriendelijke structuur van de winkel

Neem een ​​kijkje in de webshop met het "klantoog". Is de winkel logisch opgebouwd? Hoeveel productgroepen zijn er? Wanneer dit er te veel zijn is het handig om minder hoofdproductgroepen en meer subproductgroepen aan te maken. Ook artikelfilters zijn een goede manier om de artikelen in productgroepen te verdelen. Hier kunnen artikelen getagd worden zoals pittig of vegetarisch, op deze manier kan de klant producten gemakkelijk naar eigen voorkeur weergeven.

3 Bieden van contactloze levering en online tipfunctie

Contactloze levering is niet alleen logisch in tijden als de Corona-crisis. Zorg ervoor dat deze mogelijkheid ook daarna wordt aangeboden. Vergeet ook niet dat er bij het voltooien van de bestelling de mogelijkheid is om een ​​fooi-functie aan te bieden bij het online betalen. Zo wordt er ook altijd aan de bezorgers gedacht.  Met betrekking tot de belastingadministratie is het handig om contact op te nemen met de belastingadviseur.

4 Bestelstatus voor meer transparantie voor de klanten

Een eenvoudige manier om de klanten meer service te bieden, is door de status van de bestelling aan te bieden. Door het volgen van bestellingen bij UberEats en Thuisbezorgd zijn klanten al verwend.

5 Gebruik een klantenlogin

Wordt er al gebruik gemaakt van een login-optie voor klanten in de webshop? Het hebben van een eigen klantaccount biedt de klanten meer gemak bij het plaatsen van bestellingen -  of dit nu is omdat er meerdere adressen kunnen worden opgeslagen of oude bestellingen kunnen worden bekeken - de tool biedt ook mogelijkheden voor een betere klantenbinding. Biedt klanten met een login bijvoorbeeld speciale kortingen en maak ze vaste klant.

6 Kortingen

Geef (potentiële) klanten kortingen om het gebruik van de webshop aantrekkelijker te maken. Thuisbezorgd.nl is voor veel klanten meestal de gemakkelijkste oplossing om eten te bestellen, dus je moet speciale prikkels bieden om deze klanten je winkel te laten gebruiken. In ons systeem kunnen een groot aantal vouchers worden ingesteld - of het nu gaat om gratis artikelen of kortingspercentages.

7 Happy Hour

Als extra marketingfunctie kunnen er ook happy hours worden aangemaakt. Hier kunnen aantrekkelijke kortingen voor een klant worden weergegeven, zoals een lunchaanbieding waarbij soepen 2 euro goedkoper zijn of individuele items tijdens de lunch verschillende prijzen hebben.

8 Feedback krijgen

Gebruik de interne feedbackfunctie - mogelijk alleen voor een promotieperiode, om verschillende factoren van de bezorgservice bij klanten op te vragen, zoals tevredenheid over de levertijd, de producten zelf en andere belangrijke factoren. Zonder hier in de openbare ruimte te zijn (bijvoorbeeld bij Google), kan je eenvoudig feedback krijgen over hoe bepaalde zaken geoptimaliseerd kunnen worden.

9 Korte levertijd

Gebruik onze evaluaties om regelmatig de levertijden te controleren. Zijn er gerechten die bijzonder complex zijn en daardoor de levertijd enorm verhogen? Of momenten waarop je altijd druk bent en daardoor de levertijd regelmatig wordt uitgesteld? Volgens interne onderzoeken is de levertijd één van de belangrijkste kengetallen van klanttevredenheid, maar ook een van de belangrijkste factoren of een klant nog een keer besteld.

10 Rechtszekerheid

Tot slot: zorg ervoor dat de webshop wettelijk beveiligd is. Het behoudt van voedingswaarden, producttoevoegingen en ook de gegevensbeschermingsverklaring zijn basisgegevens die in het systeem moeten worden bijhouden.


Ik accepteer de voorwaarden en heb kennis genomen van de regelgeving inzake gegevensbescherming. Naar het privacybeleid
* Verplicht veld

Oudere bijdragen

De toekomst - Hoe we morgen zullen eten
De toekomst - Hoe we morgen zullen eten
De gastronomie evolueert voortdurend en ondernemers moeten deze trends bijhouden. Bij SimplyDelivery volgen we constant de markt en hebben we een aantal trends eruit gefilterd die de komende jaren steeds belangrijker zullen worden.
// verder lezen
Onze succesvolle samenwerking met L'Osteria
Onze succesvolle samenwerking met L'Osteria
De huidige situatie rond het Covid 19-virus treft niet alleen kleine restaurants. Zelfs grote restaurantketens moesten en moeten in de huidige situatie heroverwegen. Een van de grootste gastronomische giganten, L'Osteria, wendde zich direct tot ons aan het begin van de crisis.
// verder lezen